Med tanke på de svenska väderförhållandena skulle ett dubbdäcksförbud påverka trafiksäkerheten i Gävle. Det är över 40 % risk att omkomma i en trafikolycka med dubbfria däck jämfört med dubbdäck.
- Dubbade däck är säkrare än odubbade däck på halt underlag där risken för en olycka är som störst. Ett dubbdäcksförbud vore negativt ur trafiksäkerhetssynpunkt och skulle skada arbetet för att nå Riksdagens nollvision om antal döda i trafiken, säger Lars Beckman (M), riksdagsledamot Gävleborg. Däcken är en vital del av en bils säkerhetssystem och att med berått mod försöka få bilister norr om Dalälven att inte använda dubbdäck är ett mycket allvarligt angrepp på trafiksäkerheten i Sverige.
Ett av argumenten för ett förbud och som brukar lyftas fram är att det vore ett steg för att minska partikelhalten i luften på grund av att man påstår att dubbdäcken river upp partiklar från asfalten. Men tidigare forskning visar att det inte finns något givet samband mellan luftkvalitetet och dubbdäcksanvändning.
- På exempelvis Kungsgatan i Uppsala minskade biltrafiken med en tredjedel och dubbdäcksanvändningen sjönk med tio procent men trots det ökade partikelhalterna i luften under det året, avslutar Lars Beckman (M).
Bilaga 1, Dubbfria vinterdäck sommartid: http://www.svenskpress.se/wwwdocs/_common_media/user_files/578/51.pdf
Bilaga 2, Dubbdäck och PM10-halter: http://www.svenskpress.se/wwwdocs/_common_media/user_files/578/50.pdf
Bilaga 3, Dubbdäcksförbud: http://www.svenskpress.se/wwwdocs/_common_media/user_files/578/52.pdf

Kontaktuppgifter:
Lars Beckman (M), riksdagsledamot Gävleborg
070-361 36 96
Lars.beckman@riksdagen.se

Politisk sekreterare för Lars Beckman:
Marcus Morfeldt
070-247 64 85
Marcus.morfeldt@riksdagen.se