Mats Öman, försäljningschef på Bilmetro, hälsade alla varmt välkomna och berättade om ett framgångsrikt tyskt företag, Volkswagen – ett av världens största bilföretag! Bilmetro är också framgångsrika och är ett av Sveriges äldsta bilföretag, som startade 1922 i Hudiksvall. Dagens sortiment omfattar Volkswagen person- och transportbilar, Skoda, Audi, Seat, Kia, Honda och Scania.
Bilmetro har drygt 500 anställda på 12 orter i Gävleborg, Dalarna och Uppland och omsätter ca 2,6 miljarder kr/år och levererar ut ca 4.000 nya och 4.000 begagnade bilar samt 400 st nya- och begagnade tunga fordon per år.
Med på seminariet var också Henrik Kjellin, Söderberg & Partner – framgångsrika rådgivare för investeringar och försäkringar.
Helen Ingman, PWC, informerade om riskerna med att inte ha koll på juridiken vilket kan få svåra konsekvenser i samband med bland annat skilsmässa och dödsfall.
Stefan Sebö har arbetat med förändringsarbete för människor i företag och organisationer i mer än 30 år. Han har också skrivit flera framgångsrika böcker, bland annat ”Sälj som en toppsäljare”, ”Bruksanvisning för ett bättre liv” med flera.
- Energi och aktivitet får hjulen att snurra så det gäller att hålla sig i rörelse, sa Stefan Sebö. Aktiva människor ser möjligheterna medan passiva ser svårigheterna.
Receptet på framgång innehåller struktur men också att man är öppen för att ta chansen när den kommer eftersom vi lever i en extremt föränderlig värld. 1995 fanns det ett elbolag i Sverige, idag finns det 187 st och till det kommer minst lika många utländska elbolag som försöker sälja på den svenska marknaden.
- Konkurrensen är hypertuff och branschöverskridande som ICA som idag inte bara säljer mat utan också prylar, sa Stefan Sebö. IKEA började sälja köksinredningar 1994 och bara två år senare hade de 40 % av marknaden.
IKEAs senaste tillskott är en hylla med integrerad TV och de är en av Sveriges största livsmedelsdistributörer! Det går inte att leva på gamla meriter längre!
Stefan Sebös recept för framgång innehåller i huvudsak fyra ingredienser.
- Först och främst behövs medarbetare med rätt attityd eftersom undersökningar visar att företagets affärsidé bara genererar 3 % av omsättningen medan medarbetarna svarar för resterande 97 %, sa Stefan Sebö. Utmaningen är att attrahera så att bra medarbetare söker sig till er.
Nästa ingrediens är att man måste arbeta med att inspirera, motivera och utveckla medarbetarna.
Och så gäller det att arbeta hårt för att behålla medarbetarna – och även kunderna!
Toyotas grundare Sakichi Toyoda sa så här: - Innan vi började bygga bilar så utvecklade vi människorna.”
- Tyvärr lägger företagen för stor vikt på utveckling av teknik som får 90 % av investeringarna medan utvecklingen av medarbetarna bara får 10 %, sa Stefan Sebö.
I England har man undersökt hur medarbetarna arbetar. Bara 21 % är engagerade medan 79 % ”bara är på jobbet”. De engagerade medarbetarna har 70 % av fokus på kundservice medan de övriga har bara 17 %.
- Ledarskap är att uppmuntra och utveckla medarbetarna, sa Stefan Sebö. Energi, entusiasm och engagemang multiplicerat med kunskap leder till framgång!
Gäss är effektiva fåglar när de flyger i sin V-formade flock.
- De är först och främst överens om målet, de samarbetar och kan flyga 71 % längre än en ensam gås med samma energi tack vare att de växeldrar, kommunicerar och tycks uppmuntra varann, sa Stefan Sebö.
Visioner och tydliga mål är viktiga för att företaget ska bli framgångsrikt. Målen ska vara för dagen, veckan, månaden osv.
- Det som aldrig mäts blir sällan gjort, sa Stefan Sebö. Målstrategin måste diskuteras frekvent.
Pieter Wallenberg, legendarisk företagsledare: - Försäljning är centrum för allt, tekniken är viktig men om den inte säljs så blir den bara en kostnad.”
- Vi lever av försäljningen så tänk på att era löner kommer från era kunder, sa Stefan Sebö. Jag säljer inte, jag hjälper bara kunderna att köpa rätt produkt!
Den fjärde komponenten i receptet är att man måste förstå att medarbetarna och kunderna är företagets bästa resurs.
- Tag hand om dina kunder innan någon konkurrent gör det, sa Stefan Sebö. 68 % av kunderna som byter leverantör gör det på grund av att de upplever ointresse från leverantören.
Som sagt, inspirerande och energigivande med många applåder – även om den första krävde en listig manöver av Sebö.
Det ska bli intressant att få se hur de närvarande kan omsätta Stefan Sebös recept till framgång för det egna företaget - och för sig själv!