– Punktering är alltid tråkigt när det inträffar, säger Tobias Sundell, Däckakuten. Därför har vi på eget initiativ infört en punkteringsgaranti för att våra kunder ska känna sig extra trygga när de köper däck hos oss.
Garantin innebär att man får punkteringen lagad utan kostnad. Garantin gäller också om däcket gått sönder så monterar Däckakuten ett nytt däck utan kostnad, till exempel om man råkat ut för en däcksexplosion eller kört på något vasst som trasat sönder däcket.
Punkteringsgarantin gäller ett år förutsatt att det återstår minst 1,6 mm av mönsterdjupet på sommardäck och 3 mm på vinterdäck samt att däcket är monterat på den ursprungliga bilen samt att hjulet inte har utsatts för slitage på grund av brister i hjulupphängningen. Garantivillkoren finns på Däckakutens hemsida där man kan läsa mer om garantin och vad som gäller.
– Vi har valt Nexen och Kumho som våra förstaalternativ eftersom båda är kvalitetsdäck till konkurrenskraftiga priser, säger Tobias Sundell.
Nexen är en sydkoreansk däcktillverkare som är ett välkänt varumärke med erfarenhet sedan över 70 år. Nexen däck säljs i mer än 120 länder runtom i världen. Företagets affärsidé är att erbjuda kvalitetsprodukter till ett bra pris.
Kumho är en av världens tio största däcktillverkare, och de producerar nästan 60 miljoner däck i företagets fabriker som finns i Kina, Korea och Vietnam. Flera kända biltillverkare har valt Kumhos däck som originaltillbehör till sina bilar.
- Kunden får även 50 procent rabatt på vår jouravgift om punkteringen inträffar utanför våra öppettider, säger Tobias Sundell. Det gäller både i vår verkstad och längs vägen i Gävles närområde.
Däckakuten är ett Gävleföretag som erbjuder tjänster inom däck, fälg, däckhotell, bilverkstad och vägassistans samt biluthyrning.

Text: Torbjörn Edlund