EwB är ett komplement till UF-året och syftar till att ge UF-företag möjligheten att lära sig och förstå internationell handel, gränsöverskridande samarbeten och kulturella skillnader. Eftersom internationaliseringen och samarbete över gränserna blir allt viktigare, är det givande på många sätt att upprätta partnerskap med UF-företag i andra länder. Det handlar om att dela goda idéer, sälja varandras produkter och kanske till och med besöka varandra.

Den 6-8 maj åker Taste Europe UF till Madrid för att delta vid GEP European Challenge 2014. Innan resan har de förberett sig genom en Classroom Visit. Det var Plant Manager Michael Arneson från Smurfit Kappa som den 23 april besökte ekonomieleverna på Borgarskolan. Han höll i en workshop med allt från frågesport till diskussion om global handel och framtidens kompetenser. Väl rustade med förståelse för global handel reser Taste Europe till Madrid där de har en endags innovation-workshop att se fram emot. Eleverna ges en utmaning att lösa tillsammans i ett team, fokus ligger på att främja ungdomars problemlösning. Utmaningen är utformad och presenterad av branschexperter.

Ungdomarna bakom Taste Europe UF är Emil Jansson, Erik Mattsson, Tom Parneborg och David Töyrylä. De går sista året på ekonomiprogrammet på Borgarskolan i Gävle. De driver ett EwB-företag och samarbetar med elever från Spanien, Belgien, Ungern och Italien.