Thoren Business School startades av Raja Thoren i Umeå 2006 och har sedan dess vuxit till tredje största friskolekoncern I Sverige! Företaget ägs av grundaren och de betalar all skatt i Sverige och vinsten går tillbaka in i verksamheten för utveckling av koncernen. Varför startades Thoren Business School?
- Vi är ingen vanlig gymnasieskola och vi kommer aldrig att bli vanliga. Vi är ett affärsgymnasium där vi får elever att växa, utvecklas, prestera och må bra, säger Raja Thorén, grundare.
I Gävle finns skolan sedan 2007 och de har sina lokaler i Baltichuset, bredvid brandstationen.
- Vi är noga med att informera om att vi följer skollagen, läroplaner och alla förordningar som gäller skolor, sa Joacim Swedén. Dessutom är 80 procent av lärarna behöriga och övriga väntar på att få sin behörighet av Skolverket, som är väldigt belastade just nu.
Alla av skolans program ger högskolebehörighet men eleverna är anställningsbara efter gymnasieexamen.
- Ungefär 40 procent av eleverna läser vidare medan övriga börjar arbeta eller gör något annat, till exempel reser jorden runt, sa Joacim Swedén.
När Skolinspektionen granskade verksamgeten i Gävle i år fann man inga brister i verksamheten, vilket är glädjande för alla parter!
Skolan har tre program med 32 platser vardera:
● Commerce (handel och administration)
● Business (ekonomi)
● Communication (samhällsvetenskap)
Vid årets intagning var intresset så stort för ekonomi att det blev två klasser i stället för en!
Fredagar är en speciell dag på Thoren Business School, för då är det ingen schemalagd undervisning. Men alla lärare finns tillgängliga på skolan för att hjälpa eleverna med extra stödundervisning, något projekt eller annat. De elever som utfört alla sina arbetsuppgifter den veckan kan stanna hemma och arbeta!
- Trots det kommer de flesta eleverna ändå till skolan och det ser jag som ett bra betyg på att vår ambition att undervisningen ska vara lustfylld och kännas meningsfull, sa Joacim Swedén.
Ung Företagsamhet, UF, är ett annat viktigt inslag på Thoren Business School. Det passar ju bra in på skolans profil att eleverna får starta, driva och avsluta ett företag under ett år.
- Vi har lyckats bra med UF och våra elever har fått många utmärkelser så vi anses vara Sverigeledande när det gäller UF, berättade Joacim Swedén.
För att ge eleverna både bra praktik och möjlighet att knyta kontakter ingår praktik på något företag, ”Arbetsplatsförlagt Lärande (APL). Det ger fördjupad inlärning och referenser och ofta leder det till feriearbete eller framtida jobberbjudanden.
- Skolarbete på riktigt, sa Joacim Swedén.
I årskurs tre åker alla elever utomlands på en Business Trip. De får presentera sin idé vart de vill åka, varför och hur de tänker sig att finansiera resan. Och dessutom ska de ha med något ställe som de kan hjälpa ekonomiskt på plats.
- Många lyckas ju tjäna tillräckligt med pengar på sitt UF-företag för att få ihop till både resa och gåvor, sa Joacim Swedén.
Under läsåret 2012/2013 drev Sara och Alina, som gick sitt tredje år på Business Program, ett UF-företag, Light Up Nepal UF. De sålde Khom Loy-lyktor och hela vinsten skänktes till ett barnhem i Gokarna, Nepal. Att förena sitt UF-företagande med sin Business Trip och APL kan vara mycket gynnsamt och eleverna får visa på ett stort mått av ansvarstagande, handlingskraft och entreprenörskap. De åkte själva på sin Business Trip för att överlämna pengarna och fick vara med på utflykter, hjälpa till med barnens skolarbeten och ta del av all verksamhet på barnhemmet.
Skolan åtar sig också uppdrag från olika företag och som eleverna får genomföra. Senast var det företagarföreningarna på Alderholmen och Brynäs som ville ha idéer på hur de skulle kunna ha nytta av gästhamnen i Gavleån.
- Det blev många intressanta idéer och förslag, sa Joacim Swedén. Eleverna får testa att arbeta i skarpt läge i projektet och sedan även presentera sina förslag.
Thoren Business School har som ambition att eleverna ska vara anställningsbara när de lämnar skolan.
- Hos oss får de inte bara ett avgångsbetyg, de får också med sig ett CV som redovisar den yrkeserfarenhet och de referenser som eleverna fått hos oss och på sina praktikplatser, avslutade Joacim Swedén.
Synd att Thoren Business School fanns när jag var ung…

Text: Torbjörn Edlund