Deltagarna hälsades välkomna av Claes Rosengren, ordförande i BiodrivMitt, intresseorganisation i Gävleborg och Dalarna, tillsammans med dagens moderator Anders Lundell, Sandvikens kommuns Kommunledningskontor.

Sandvik och vätgasproduktion
Sandvik är i högsta grad delaktigt i utvecklingen av vätgasproduktion och har tagit fram ett belagt stålband som används i bränslecellerna.
– Vårt stålband är ytbelagt för att klara rost och det klarar temperaturer på 800 grader C, berättade Mats Lundberg, Sandvik Materials Technology. I en vätgasbil behövs 80 kvm och det finns över en miljard bilar i världen! Hela stålbandet kan i princip återanvändas!
Bränsleceller finns för tre huvudsakliga användningsområden:
• portabla, 5 W – 500 kW för USB-laddare, datorer, ficklampor, GPS mm
• fordon, 1 kW – 1 MW för mopeder, bilar, truckar (vanligast idag), båtar, flygplan mm
• stationära, kraftstationer, reservaggregat mm
Energiförbrukningen ökar, dels för att vi blir fler och dels för att medelklassen blir allt större.
– Det krävs fossilfri elproduktion för värme och el till hus och drivmedel till fordon om vi ska kunna nå klimatmålen, sa Mats Lundberg. Vätgas är en optimal energibärare enligt vår uppfattning.
Fossilfria bränslen kräver lagring eftersom produktionen varierar. Sol och vind är ju inte särskilt konstanta faktorer.
– I Japan har man idag drygt 120.000 fasta enheter för energiproduktion med vätgas i byggnader, sa Mats Lundberg. Målsättningen är att nå 1,4 miljoner enheter 2020 och 5,3 miljoner 2030.
Sandvik är också involverat i utveckling av nya metoder för stålframställning och målsättningen är att göra den helt utan utsläpp av koldioxid.
Idag svarar ståltillverkningen för 10 procent av Sveriges utsläpp enligt Naturvårdsverket. Med Energimyndighetens stöd ska SSAB, LKAB och Vattenfall undersöka möjligheten att tillverka järn utan dagens höga koldioxidutsläpp. Om projektet lyckas kan svensk stålindustri bli först i världen med att tillverka koldioxidfritt järn.

Smart hem utan elnät
Det finns många sätt att beskriva ”Smarta hem” men det finns inte många som kan skryta med att innehålla alla moderna faciliteter, avskuret från det svenska elnätet! Men ändå ge möjlighet till husets ägare att ladda sina två elbilar! Huset har utvecklats och byggts av Hans-Olof Nilsson, entreprenör inom el och vindkraft, och det ligger i Agnesberg utanför Göteborg. Dessutom har enbart redan befintlig teknik använts.
– Det enda som är specialtillverkat är värmeväxlaren på avloppsystemet, berättade Hans-Olof Nilsson.
Läs separat artikel om projektet: http://svenskpress.se/articles/view/smart-hem-utanfor-elnatet

Solceller
Björn Karlsson är professor i Energiteknik på Högskolan i Gävle.
– I Sverige har den lägsta andelen fossilbaserad elproduktion i EU, omkring två procent 2015, sa Björn Karlsson. I Danmark och Tyskland är 60 procent av elproduktionen fossilbaserad!
Anledningen till Sveriges låga andel är att vi har vi god tillgång till biobränsle samt vind-, vatten- och kärnkraft. Fjärrvärmen använder omkring 5 procent fossila bränslen och de flesta oljevärmda hus har konverterat till värmepump. Transporterna står för 70 procent av de fossila bränslen som vi använder.
– Det är därför ingen större miljömässig vinst att diskutera energibesparing i bostäder med tanke på att vi använder så mycket fossilt bränsle för transporter, sa Björn Karlsson. Min rekommendation är att vi ska använda nätel och fjärrvärme samt minska användningen av fossilbränsle inom transportsektorn.
Hur gör Sverige störst miljönytta? Enligt Björn Karlsson ska vi:
• Producera så mycket el som möjligt
• Använda så lite el som möjligt
• Exportera överskottet för att minska användningen av fossilkraft i Europa
eller satsa på elbilar som använder elöverskottet!
Solcellsystem i Sverige kopplas in innanför byggnadens elmätare, vilket innebär att de sparar på köpt el. När solcellerna ger mer el än huset använder exporteras överskottet ut på nätet.
– Anläggningen bör dimensioneras så att man använder så mycket el som möjligt själv eftersom överskottsel utan subventioner bara betalas med en fjärdedel av elpriset, sa Björn Karlsson. Hälften av elpriset är moms och energiskatt, en fjärdedel nätavgift och bara en fjärdedel är produktionskostnad.
Om man har el- eller vätgasbil kan egenanvändningen av solel ökas betydligt. Batteribilar kan dock vara svåra att ladda direkt med solel eftersom de ofta används under dagtid när solinstrålningen är hög och solcellsystemet ger el.
Vätgasbilar har betydligt högre elförbrukning än batteribilar men är enklare att driva med solel. Vätgas framställs när solcellerna genererar el och lagras utan förluster tills bilen skall tankas.

Energianvändning
Att industriländer använder mer energi per capita än tillväxtländer är ett känt.
- Det finns en tydlig relation mellan välstånd och energianvändning, sa Nawzad Mardan, bitr. ämnesansvarig energisystem på Högskolan i Gävle. Men när det gäller koldioxidutsläppen ökar de mest i BRIC*-länderna.
(* Brazil, Russia, India and China)
De vanligaste fossila bränslen idag är kol, olja och naturgas. Mer än 80 procent av den totala energiförsörjningen kommer från fossila bränslen och råolja utgör den största energikällan.
– I Sverige utgör fossila bränslen bara 30 procent av den totalt tillförda energin, sa Nawzad Mardan. Totalt i världen står fossila bränslen för 80 procent av energitillförseln.
Men när det gäller petroleumprodukter används 70 procent till transporter.
– För att minska användningen av petroleumprodukter så borde vi satsa mer resurser på att minska fordonsbehovet, sa Nawzad Mardan. Mer samåkning, kollektivtrafik, samlastning, optimering av transportvägar samt minskad konsumtion och mer lokal produktion.
Nawzad Mardan menade också att även samhällsplaneringen för minska fordonsbehovet.

Biogas
Gästrike Ekogas samarbetar med Gästrike Återvinnare och Gästrike Vatten. Gästrike Ekogas producerar biogas i två anläggningar, en vid Duvbackens reningsverk och en till planeras vid avfallsanläggningen i Forsbacka.
– I Forsbacka har vi byggt en torr-rötningsanläggning där driften startar den 31 maj 2017, sa Jonas Hellström, vd Gästrike Ekogas. Vi har fokus på gasdrivna personbilar, bussar och sopbilar. Vi räknar med att ha en klart större produktion 2018 än nuvarande efterfrågan.
2018 räknar man med att ha tre tankställen, en i Sörby Urfjäll (befintlig) samt en i Forsbacka vid E16 och en i Teknikparken med närhet till både E4 och E16.

Biodiesel
I Norrsundet håller företaget Colabitoil på att bygga en produktionsanläggning för biodiesel, HVO Diesel. Företaget är också återförsäljare för finska Nestes HVO Diesel.
Informationen framfördes av Claes Rosengren.
- HVO Diesel är vätgasbehandlad vegetabilisk olja vilket innebär att den är koldioxidfri samt är fri från aromatiska och polycykliska kolväten, sa Claes Rosengren.
Volvo, Scania och Mercedes med flera har alla godkänt att HVO Diesel får användas i deras tunga fordon. I USA har alla personbilstillverkare också godkänt medan det varit betydligt trögare bland de europeiska bilföretagen.
– Colabitoil , som har HVO-tankstationer sedan tidigare, har fått investeringsstöd från Klimatklivet till ytterligare 5 st i Gävleborg och ett till i Dalarna, sa Claes Rosengren.

Elbilar
Gävle Energi var tidigt ute när det gäller moderna elbilar och deras första (1997) elbil var en Elon. Gävle kommun har idag 94 elbilar och 87 biogasbilar. Det rullar också eltaxi i Gävle och en av dem har hittills körts i 8-9 000 mil. Men ambitionen är hög när det gäller miljöbilar och då krävs det laddningsstationer!
– Idag är laddningen gratis eftersom det inte funnits något bra betalsystem, men det ser ut som att vi kan lösa det tillsammans med en ny samarbetspartner, sa Nils Westling, metodutvecklare hos Gävle Energi. Men de som har en elbil kommer att behöva ha med sig en elkabel eftersom de fasta kablarna förstörs eller stjäls och därför tar vi bort de fasta kablarna.
2016-17 är målet att det ska bli 83 nya laddstolpar i kommunen, 54 för Gävle kommuns fordon och 29 publika. Investeringen görs med bidrag från Klimatklivet, Naturvårdsverkets satsning på lokala investeringar för största möjliga klimatnytta. Totalt innebär det att det kommer att finnas 166 laddningsplatser i kommunen, även en i vardera Bergby och Hedesunda.
2015 införde Gävle Energi nya regler för användning av privat bil i tjänsten. Det innebär att personalen får milersättning om de använder Gävle Energis miljöbilar.
– De nya reglerna är kostnadsneutrala för Gävle Energi men framför allt bra för miljön, sa Nils Westling.
Användningen av privata bilar i tjänsten har minskat radikalt!
Laddstationer
Figur 1. Laddboxen för hemmabruk är ett säkert sätta att ladda sin elbil vid bostaden. Den kan vara utrustad med uttag eller fast kabel. Laddningen tar cirka 6-8 timmar beroende på effekten på laddboxen och på bilens batterikapacitet. Undvik att ladda via vanliga 220 voltsuttag eftersom det finns risk för varmgång och brand.
Figur 2: Laddstolpe som passar bra i publika miljöer. Gävle Energi kommer att sätta upp laddstolpar med 22 kW med uttag typ två, som ger möjlighet att ladda med tre-fas 400 volt. Laddning av en personbil tar cirka två timmar.
Figur 3. Den kraftfullaste laddstolpen är på 50 kW DC (likström) och laddar batterierna till 80 procent på 30 minuter. Den är utrustad med fasta kablar och kan anslutas till fordon med CSS och CHAdeMO uttag.

Lennart Östblom, vd KommunAnalys 360 AB gör analyser om kommunal verksamhet för att kunna utveckla deras affärer, hitta optimala lokaliseringar m m. Lennart har studerat elbilsmarknaden och är själv ägare till en elbil!
– Kring år 1900 fanns det 2.370 bilar i New York och av dem var 800 eldrivna, 1 170 ångdrivna och bara 400 hade bensinmotor, berättade Lennart Östblom. Men hela 90 procent av stadens taxibilar var eldrivna!
Men sen utvecklades oljeutvinningen och elbilarna fick stryka på foten, men de fortsatte att produceras ända till 1930-talet.
Idag är elbilar i stark utveckling. De första elbilarna i modern version som Think och Nissan Leaf hade en aktionsradie på uppåt 20 mil medan en Tesla idag kan köras i 42 mil innan det är dags för laddning. 2012 fanns det 942 eldrivna bilar i Sverige men i september 2016 hade det ökat till 8 327 st! Laddhybridbilar har ökat ännu mer, från 654 till 16 413 st.
– Den genomsnittliga körtiden för bilar i Sverige är cirka 200 timmar vilket innebär att de står stilla i 98 procent av tiden, sa Lennart Östblom. Det innebär att det finns gott om tid för att ladda sin elbil!
Energiministern i Indien, Piysh Goyal, har lagt fram ett förslag som verkar väldigt intressant. Hans departement arbetar med en finansiering där den årliga besparingen i drivmedelskostnad ska användas för att betala elbilar. Målet är att alla bilar i Indien ska vara eldrivna år 2030. – Den årliga besparingen på drivmedelskostnaden kan röra sig om upp till 30 000 kr per år, sa Lennart Östblom.
Intresset för elbilar kanske är större hos kunderna än hos producenterna? Tyska Postverket gick ut med en förfrågan till tyska biltillverkare, men deras intresse var ljumt så Tyska Postverket började därför tillverka en egen eldriven transportbil!

Text: Torbjörn Edlund