Länk till artikeln:
http://www.dn.se/motor/tester/subarus-nya-skogvaktare
Här kan du pckså läsa artikeln:
DN Motor provkör. Subaru rullar ut en ny upplaga av den populära suven Forester. Nykomlingen är rymligare, säkrare, snålare och bättre på tuffa underlag. Men räcker det för att bli märkets bästsäljare i Sverige?

Vi befinner oss på vintriga småvägar i skogarna runt Tavastehus i södra Finland. Den fjärde generationen av Forester ska få visa vad den går för. Subaru har ett tekniskt grundkoncept som innebär boxermotorer som driver permanent på alla fyra hjulen. En boxermotor har motliggande horisontella cylindrar i stället för stående eller v-formade cylindrar. I kombination med att motorn kan placeras lågt och i mitten av motorrummet ger det en välbalanserad gång. Det har gjort bilarna populära bland kunder som uppskattar körkomfort och god framkomlighet på besvärliga vägar. Lägg till hög och jämn kvalitet, bra återförsäljare och fri service i tre år och framgångarna är ett faktum.

Subaru är fortfarande ett relativt litet märke, men som stadigt vinner terräng. Globalt är det med sina 627 419 sålda bilar i fjol (plus 40 procent) bra mycket större än Volvo Personvagnar, men bara hälften så stort som exempelvis Audi.

2012 slutade med en kraftig uppgång i Sverige, plus 24 procent, på en totalmarknad som backade med 8 procent. Detta trots att Forester, som säljer näst bäst av alla modeller, gick in på finalvarv och att Legacy och Outback – de två storasyskonen – får en ansiktslyftning senare i vår.

Bäva månde konkurrenter som Honda, Toyota och Volkswagen med sina CR-V, Rav4 och Touran.

Personligen har jag gillat tekniken i Subarus bilar men haft lite svårare med plastigheten i tidigare modeller. Den har gradvis blivit bättre och på plats bakom ratten i nya Forester konstaterar jag att nu är den klart godkänd. Kvalitetskänslan når inte Audihöjder men är väl i nivå med andra konkurrenter.

Ljudisoleringen är rejält förbättrad fick vi veta på genomgången och det kan vi bekräfta –  väg- och motorljud är väl dämpade. Chassiet sväljer ojämnheter på ett mjukt och kontrollerat sätt. Man sitter bra i förarstolen, som har fått generösare skjutmån. Kupén har gjorts rymligare. Utrymmet för baksätespassagerarna har förbättrats, bland annat genom att kardantunneln gjorts lägre.

Stora glasytor och relativt smala främre sidostolpar ger finfin sikt framåt och åt sidorna. Backkamera hjälper dig att se när du backar. Bilen är 4,6 meter lång, vilket betyder mellanstorlek, relativt enkel att parkera även i p-hus.

Till skillnad från de flesta konkurrenter, som har versioner med enbart framhjulsdrift, är Forester en suv som bäst kommer till sin rätt på besvärligare underlag. Det här är en bil för folk med aktiv livsstil, som jägare, lantbrukare, hästägare och liknande. Med automatväxellåda får du med extra behörighet i körkortet nu dra upp till 2 000 kilo.

Vi viker av från de kurviga vägarna och kör in på en bana i starkt kuperad skogsterräng. Bilen klarar med sin låga tyngdpunkt lutningar i sidled på hela 51 grader. Vi nöjer oss med drygt 30, en nog så dramatisk lutning. Vi kör vidare över stora hål som gör att något eller några hjul hänger fritt, men elektroniken skickar direkt över drivning till hjul med fäste och vi kommer lätt vidare. Det går att stanna mitt i branta uppförsbackar eller köra utför lika branta backar och låta systemet autobromsa under nedfärden. Det gäller bara att inte ge efter för reflexen att trycka på bromsen. Hjälpsystemet kallas X-mode och är standard om du väljer Lineartronic, en steglös automatväxellåda.

Föredrar du manuell växling är det sexväxlat som gäller. Tre motorer finns att välja bland, varav en diesel. Samtliga har två liters volym och ger 147 (diesel), 150 respektive 240 hästkrafter (den senare med direktinsprutning och turbo).

Bland övriga nyheter märks ett automatiskt stabiliseringssystem som motverkar kast och hjälper till vid körning med husvagn eller tungt släp.

Dagspasset på de finländska vintervägarna och i de djupa skogarna ger mersmak på Forester. Det är en bil med egenskaper som övertygar. Tyvärr finns den inte i något miljöklassat utförande. Dieseln, som bara går att få med manuell växling, drar 5,7 liter/100 km i blandad körning. Bensinversionen med 150 hk drar 6,5 l/100 km. Men tittar man på utsläppen blir det exakt lika stora – 150 gram koldioxid per kilometer. (Förklaringen är att diesel har högre kolinnehåll än bensin per volymenhet.)

Det innebär att dieseln inte har något övertag på den punkten. Men Subaru räknar ändå med att de flesta väljer diesel. Men för den sportiga föraren är det bensinversionen med 240 hk som gäller. Den ger härlig kraft i kombination med den steglösa lådan, som också går att växla manuellt i sex lägen. Priserna börjar på 254 900 och sträcker sig till 303 900 för den maxutrustade toppversionen. Dieseln med utrustningsnivå XS ligger på 279 900 kronor.

Text och foto: Lasse Swärd
lasse.sward@dn.se

Subaru Forester 2,0D XS

Pris: 303 900 kronor (grundpris för version X 279 900 kr)

Motor: Fyra cylindrar, 2 liter, 147 hk vid 3 600 varv/min, 350 Nm vid 1 600–2 400 varv/min.

Kupé- och bagageutrymme: 505/1 592 liter.

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift 50/50.
Växellåda: Manuell med sex växlar, steglös automat mot tillägg.

Fartresurser: Acceleration 0–100 km/tim: 10,2 s. Toppfart: 190 km/tim.

Dieselförbrukning: 5,5 liter/100 km.

Plus: Terrängegenskaper, komfort, säkerhet.

Minus: Ej miljöklassad.

Längd/Bredd/Höjd: 460, 180, 174 cm.

Utsläpp: 150 gram/km.