Frukostmötet hölls på Gasklockornas restaurang med ett 30-tal närvarande.
Ralph Brodin, ordförande i Brynäs Företagarförening och samordnare för Gävles företagarföreningar, hälsade alla välkomna, och särskilt dagens föredragshållare, Kicki Westerberg.
– Håll också ögonen öppna för höstens evenemang som Julfest på Stora Vall 7/12, frukostmöte 25/10 med mera, sa Ralph Brodin. Inbjudningar med mer information kommer per mail.
Kicki Westerberg har varit revisor och egenföretagare sedan 1995 då på en lokal marknad. Som affärsutvecklare och Ekonomisk PT når hon idag kunder över hela Sverige, främst via sociala medier.
I media får vi ofta höra om prominenta personer som skrivit något som väcker uppståndelse på Twitter eller Instagram.
– Möjligheten att bli uppmärksammad på sociala medier finns ju också för oss företagare, sa Kicki Westerberg. Det gäller bara att vara systematisk och ett sätt är att sätta ihop en strategikarta.
En strategikarta är en sammanställning av de aktiviteter man bestämt sig för att genomföra, till exempel utskick av nyhetsbrev, telefonsamtal, nätverkande, inlägg på olika sociala medier etc. Se bild.
Vilka kanaler ska man välja, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin etc.?
● Målgrupp
● Syfte/budskap
● Strategi
● Engagemang
– Man hinner inte med alla utan man behöver veta vilka medier som används av målgruppen, sa Kicki Westerberg. Men det är viktigt att man gör sina inlägg regelbundet för att hålla intresset vid liv.
Man kan bygga förtroende och sälja på det här sättet.
– Jag gör livesändning varje fredag klockan 10 på Facebook, inlägg på Instagram varje dag och nyhetsbrev två gånger per månad, sa Kicki Westerberg. Dessutom gör jag blogginlägg upp till 5 gånger per vecka.
Hur länge ska man ha livesändning?
– Upp till 5 till 7 minuter är vad de flesta orkar med, sa Kicki Westerberg. Men man måste förbereda sig ordentligt, vilket budskap ska jag förmedla, vilka argument är viktigast och så vidare.
Tips för sändning Facebook live:
● förbered dig - vad är ditt budskap?
● tre av dina bästa tips, t ex
● visa något du gör
● behind the scenes
● lägg in en text i inlägget – sammanfattning vad sändningen handlar om mm
● ha ett stöd för mobilen, om du använder den, helst ett stativ
● klicka på symbolen för livesändning (röd kamera)
● titta i linsen, inte på skärmen
● håll mobilen horisontellt
När det gäller Instagram tror många att det bara handlar om bilder, men Kicki Westerberg är av en annan uppfattning. Här är några tips för ett bra inlägg:
• Vad är ditt syfte med Instagram?
• Hitta en strategi - gör en plan
• Se över din profil - allt är sökbart
• Samla på bilder att använda
• Använd hashtags #
• Instagram Stories
• Instagram TV – max 10 minuter
● håll mobilen vertikalt
- För att ge dina följare en helhetsupplevelse bör man inte dela sina inlägg vidare till Facebook, sa Kicki Westerberg.
Den som funderar på att marknadsföra sig via sociala medier så finns det fantastiska möjligheter att nå ut, men det gäller att ta hjälp av någon som kan detta!

Mer info: http://www.kickiwesterberg.se

Text: Torbjörn Edlund