– Vi har tagit fram ett helt nytt koncept där vi kan garantera ett konkret och effektivt resultat, berättar Joe Formgren, kommunikationsstrateg och ansvarig utgivare för tidningarna.
Det är en paketering där vi kombinerar en annons av redaktionell karaktär i tidningen med en PR-kampanj som innehåller samma budskap i digitala kanaler och sociala medier. Genom detta kan våra kunder i princip nå hela sin målgrupp med en kampanj.

I korthet går det ut på att uppdragsgivaren erbjuds ett paket med:
• Redaktionell annons i valfri tidning.
• Nyheten publiceras som artikel på tidningens hemsida.
• Nyheten distribueras i nyhetsbrev till 2500 beslutsfattare och företagare i regionen.
• Nyheten delas ut i respektive tidnings sociala medier.

Utifrån detta kan kunden:
• Uppdatera sin hemsida med samma nyhet.
• Dela samma nyhet vidare i alla sina sociala medier.
• Maila eller skicka samma nyhet i nyhetsbrev till alla sina kunder och prospekt.

– Man kan säga att vi hjälper till att formulera, publicera och distribuera våra kunders nyheter så behöver de bara kommunicera dem, förklarar Joe. Vi har ju arbetat med både print och digitala nyheter i ett antal år men det var alldeles nyligen vi kom fram till att om vi paketerar ihop tjänsterna så kan vi garanterat leverera ”Säkra nyheter” åt våra kunder. Dels är kunden säker på att nå sin målgrupp och dels är läsaren säker på att informationen är relevant då den kommer från en tydlig avsändare.

Finns det då någon hake med detta?
– Nej, det skulle väl i så fall komma på vad som är en nyhet värd att berätta, menar Joe. Men det är faktiskt lättare än man tror. Det kan ju vara allt från en ny medarbetare, produkt, nytt samarbete eller att man flyttar verksamheten eller byter meny. Egentligen är ju allt som man tycker är värt att berätta god marknadsföring, det gäller bara att kunna sprida budskapet till så många som möjligt.

Men det här måste ju kosta en hel del för varje kampanj?
– Nej, det är faktiskt det bästa av allt. Har man bara grundtext och bild så kostar det faktiskt inte mer än en vanlig annons! Storleken får kunden välja själv.


För mer information se:
http://www.foretagsbladet.se
http://www.gestrikemagasinet.se

Kontaktpersoner på Gestrike Media:
http://www.gestrikemagasinet.se/staff