Reparationer som både du och miljön blir nöjd med

18/6 kl. 22:08

Länsförsäkringar Gävleborg köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för ca 77 miljoner kronor.
– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Stefan Schönnings, upphandlingsansvarig motor på Länsförsäkringar Gävleborg.

Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering har funnits i åtta år. Programmet gäller verkstäder för plåt- lack, plast och glas verkstäder. Via en årlig och systematisk genomgång får verkstäderna hjälp att genomlysa och förbättra sin verksamhet.

– Vi är en stor köpare och kan göra verklig skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Stefan Schönnings.

I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt

– Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamethetsår säger Stefan Schönnings.

Länsförsäkringar samarbetare med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifieringen.

För mer information:

Anders Sandström
Skadechef, Länsförsäkringar Gävleborg
026-14 75 55, anders.sandstrom@lfgavleborg.se

Denna artikel är publicerad på Gestrike Magasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Länsförsäkringar Gävleborg

Länsförsäkringar Gävleborg

Medlem sedan 2015-04-02

Länsförsäkringar Gävleborg är ett av 23 kundägda, lokala och självständiga försäkringsbolag inom länsförsäkringsgruppen. Vår idé är att skapa try... Läs mer

Vad vill du läsa?

Publicera

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng