Elbilen, som visas för besökarna i Trollhättan under dagarna Alliansloppet pågår, är ett exemplar ur den första prototypserien som producerades i Trollhättan-fabriken i maj.
Bilen är en modifierad Saab 9-3 Aero Sedan där batterierna har placerats under golvet, för att för att inte påverka utrymmen i kupén eller bagagerummet.
Den välkända körupplevelsen i Saab 9-3 är densamma i elbilen, bland annat tack vare en låg tyngdpunkt och 50/50 viktfördelning.
- Vi är glada att kunna visa resultatet av Nevs ingenjörsarbete i en riktig Saab elbil. Saab-bilens välkända prestanda och säkerhet har behållits och vi kan se att detta kommer att bli en attraktiv produkt på marknaden. När vi utvecklade Saab 9-3 Aero Sedan modellår 2014 så var vårt fokus att förbättra körupplevelsen, säkerheten och kvaliteten. Och utgångspunkten för vårt elbilsprojekt var att behålla samma goda egenskaper i elbilen som vi fick till i bensinbilen, säger Nevs tekniske chef Stig Nodin.
Bilen är utrustad med litiumjon-batterier från Beijing National Battery Technology, som är ett bolag inom den kinesiska greentech-koncern som ägs av Nevs huvudägare Kai Johan Jiangs moderbolag National Modern Energy Holdings Ltd.
Prototypserien har flera syften:
• Att förbättra förståelsen och kunnandet kring elbilar inom hela bolaget.
• Att vara en referens för specifikationen av de kommande serieproducerade bilarna.
• Att verifiera att de valda system och komponenterna uppfyller kraven och fungerar felfria ihop.
• Att användas som testbänk för teknisk utveckling.
• Att verifiera hur bilarna ska tillverkas i fabriken.
I denna fas av utvecklingen av prototypserien har prestandan begränsats till:
• Körsträckan är ungefär 200 km.
• Accelerationen 0-100 km/h är 10 sekunder.
• Topphastigheten är 120 km/h.
• Motoreffekten är 140 hk (100 kW).