Vi träffar parkens nye sälj- och marknadschef och ställer några personliga frågor.
Vem är Mikael Ericsson?
– Jag är 40 år ung och har arbetat med försäljning och värdskap i stora delar av mitt yrkesliv. Började inom kommersiell radio och RIX FM för att sedan hamna inom hotellvärlden. Därefter blev jag regionsansvarig för Scandics avtalskunder i Mellansverige i sex år innan radion och RIX FM lockade igen. Efter ett par år så saknade jag hotell och fick förmånen att bli försäljningschef på Clarion Winn så där jag blev kvar i sex år. Efter det provade jag på att verka som VD för Resekompani i Sandviken under ett år för att sedan hamna på Sandvik och Sandvik Besöksservice. Där fick jag prova mina vingar inom ledarskapet vilket var väldigt intressant och roligt. När möjligheten dök upp att få arbeta med Furuviksparken och vara en del av den resan så fanns det inga tvivel. Att både arbeta med marknadsfrågor, utveckla vår produkt och dessutom få bidra med värdskap, det är enligt mig Gävles roligaste jobb!

Så det var därför du valde det här jobbet?
– Ja, just kombinationen av marknad, sälj, värdskap och dessutom få vara med och utveckla den redan starka produkten Furuviksparken. Sen var det naturligtvis mycket lockande att få arbeta med glädje och skratt.

Vad består dina arbetsuppgifter av?
– Marknadsbiten handlar mycket om att sätta vår externa kommunikation, hur vi når ut till våra önskade målgrupper. Säljbiten som är den nya delen av tjänsten handlar om att bredda parken mot en företags- och mötesmarknad. Vad kan vi göra mer med parken när den inte är öppen till exempel? Här kommer jag att försöka träffa så många tänkta kunder som möjligt och höra vad man som grupp skulle vilja göra i Furuvik och sedan matcha det mot vad vi faktiskt kan erbjuda.

Vad är dina personliga styrkor och egenskaper?
– Jag är relativt driven, ser till att det händer. Jag tar initiativ och verkställer, samtidigt är jag väldigt lyhörd både mot kunder och kollegor. Det är av största vikt att få hela ledet att fungera.

Hur har starten varit?
– Det har varit intensiv men väldigt rolig.

Är det något som förvånat och överraskat?
– Att tiden går så fantastiskt fort!

Vad är din relation till Furuvik sedan tidigare?
– Jag har varit gäst i Furuviksparken genom olika faser av mitt liv. Nu på senare år har det varit otroligt roligt att återuppleva parken tillsammans med mina barn. I det yrkesverksamma har Furuvik både varit kund och samarbetspartner.

Vad ser du mest fram emot?
– Härliga sommardagar med en välbesökt park som avslutas med en konsert i världsklass en ljummen sommarkväll.

Vad blir den största utmaningen?
– Den största är att få alla nya gäster att vilja komma hit men sedan också leverera en upplevelse i absolut toppklass så att de kommer tillbaka.

Vad är då din personliga målsättning?
– Det är att hitta möjligheter att göra bra och roliga event i parken med företag och organisationer som vill göra något spännande och lärorikt med sina anställda eller kunder.

Vad har du för förhoppningar om verksamheten den här och kommande säsonger?
– Jag hoppas vi kan slå förra årets publikrekord eftersom det ger oss stora möjlighet att fortsätta utveckla parken. Men minst lika viktigt är så klart nöjda gäster. Vi har generellt en väldigt hög gästnöjdhet i parken och den vill vi så klart leva upp till eller ännu hellre överträffa i år.

Det är en säsongsrelaterad verksamhet och du är ny i din roll. Hur mycket tid och engagemang har du lagt initialt?
– I och med att jag kom in ganska sent inför säsongen så har det varit 110 procent. Jag har levt, andats och drömt om Furuvik. Därför känns det nu väldigt härligt att vi öppnat och kan gå in i nästa fas.

Vad är Furuviksparken om 10 år?
– Jag hoppas att Furuviksparken är Nordens mest uppskattade kombinationspark med en utvecklad djurdel som är året-runt-anpassad, har ett tivoli av högsta klass samt att vi kan erbjuda fullserviceboende med utomordentliga konferensmöjligheter.

Stort tack och lycka till!