Detta har Sibylla i Sverige tagit fasta på och nyligen åkte en delegation bestående av 30 personer från Sverige till Chicago på en trendspanarresa arrangerad av Brinc Relations som är specialiserade på upplevelsebaserad kommunikation.
– Vi kan se att trenden med Fast Casual ökar och det innebär att nya kedjor tar marknadsandelar från de klassiska snabbmatsrestaurangerna, berättar Joakim Carlsson, vd på Sibylla, Nordic Fast Food AB. Resan innehöll ju trendspaning på ett antal snabbmatställen som gav oss en övergripande blick över hur man jobbar med olika saker som gästbemötande, produkter, menyer, inredning och olika tillagningssätt.

Ett fördjupat studiebesök för delegationen på kedjan Culvers gav möjligheten att komma bakom kulisserna och få väldigt värdefull insikt i många olika praktiska frågor. Det är en kedja med 520 restauranger som finns över hela USA.

– Det är ett stort fokus på kvalitet och nyhetslanseringar med smaker och kombinationer som inte funnits tidigare, berättar Joakim. CSR-frågor (Corporate Social Responsibility) är också väldigt aktuella och då hållbarhetsfrågan i synnerhet. Man pratar mycket närodlat och färskt. Det vi kan ta med oss som en lärdom är att när man i USA ger exempel på närodlat så blir en jämförelse hos oss att ta potatisen från Holland och salladen från Spanien! Vi har ju lite olika förutsättningar att jobba nationellt med tanke på att Sverige har färre invånare totalt än vad exempelvis Chicago har. Även om hälsotrenden är stark i USA och man ser nya kedjor med endast veganmat eller restauranger som inte serverar kolhydrater eller gluten över huvud taget, så är det i slutändan de med den godaste maten som är mest framgångsrika. När man väl väljer snabbmat och då framförallt hamburgare så vill man ha en god hamburgare och kanske inte just då tänka på de exakta kalorierna. Ett par av de mest framgångsrika kedjorna har till exempel smör på sina bröd och serverar även hamburgare stekta i smör. Ofta är de även stora på milkshake och mjukglass. Så snabbmat är naturligtvis även njutning också.

Delegationen deltog även på två föreläsningar med olika vinklingar om trenderna i USA idag och vilka drivkrafter som finns. Vilka vinner marknad, varför och på vilka sätt kämpar man?
– När vi pratar hälsa och hälsosamt noterar vi att betydelsen är väldigt olika för oss människor, menar Joakim. För vissa så handlar det om mat med lite fett, salt eller socker men för andra så kan det handla om helt andra saker som ett harmoniskt liv med mindre stress och tid för rekreation och familjeliv. Där kan snabbmat vara en del av det utan att för den skull vara endast nyttigt mat. För oss på snabbmatsmarknaden handlar det väldigt mycket om att vi måste förstå våra viktigaste gäster och målgrupper och inte kasta oss in i nya trender för att det är aktuellt just nu i media. För oss på Sibylla är det både naturligt och nödvändigt att följa med i trenderna och jobba med CSR-frågor men vi ska göra det i samråd med våra viktigaste gäster. Det är viktigt att inte förändra sin profil för mycket utan att ha säkerställt att de känner igen sig och vill fortsätta komma till oss.

– Sibylla är ett fantastisk företag att jobba med, säger Stefan Åsbrink på Brinc Relations. De är inne i en stor utvecklingsfas, både när det gäller sina medarbetare och sina restauranger. Sibylla står för många bra saker och vi försöker hela tiden att utmana dem att ta nya ”kliv”.
Vi på Brinc gör varje år ett antal event och konferensresor utanför Sveriges gränser och har under åren byggt upp ett stark nätverk av partners i de flesta av Europas länder samt i USA och Dubai. När det gäller rese- och konferensarrangemangen utomlands, så jobbar vi efter samma framgångsrika koncept som i Sverige. Framgången sitter i ”rätt detaljer vid rätt tillfälle”.

För mer information kontakta:

Joakim Carlsson
Vd, Nordic Fast Food AB
Dalvägen 30, 2 tr
Box 3070
169 03 SOLNA
Tel: 070-623 70 10
Mail: joakim.carlsson@sibylla.se
http://www.sibylla.se

Stefan Åsbrink
Brinc Relations AB
Första Magasingatan 3
803 10 Gävle
Tel: 070-665 32 50
Mail: stefan@brinc.se
Web: http://www.brinc.se