- Både besökare och utställare har frågat efter en höstmässa och när det uppstod möjlighet att lägga en Bomässa i Sandviken så nappade vi på det, säger Dennis Roskvist, VD på Compass Fairs som anordnar Bomässor i hela Skandinavien. Det finns potential för både vår- och höstmässa i Gävleregionen!
Hallå där, Hanna Andersson, projektledare för Bomässan i Sandviken, hur är läget?
- Hallå där! Tack, det är bra. Jag är inne på min femte dag i Sandviken med omnejd för att känna av läget, träffa företag och finna formen för hur denna Bomässa kan bli viktig på riktigt för Sandviken som stad. För mässbesökarna och för företagen här! Bland annat var jag med på ett frukostmöte som Företagarna i Sandvik anordnade med fokus på just centrum och lokal handel, det var intressant och nyttigt!
Hur är upplägget för Bomässan i Sandviken, blir det några nyheter?
- Det har varit mässor med samma målgrupp på Göransson Arena förut men inte i vår regi och nu är vi måna om att hitta en bra form av lokala samarbeten från start så att vi kan växa från år till år och bli en dynamisk plattform för berörda branscher. Vi har hittills fått ett väldigt positivt intryck av såväl staden som arenan och folket här. Det känns kul!
Kan du redan nu berätta om vilka företag som kommer att ställa ut?
- Allt ligger i startgroparna men vad som är viktigt är mixen av företag och att vi får till en dynamisk kombination av utställare. Från de större och mer praktiska greppen som värmesystem och garageportar till sinnligare bitar och mjukare värden. Till exempel har vi tankar om att skapa ett grönskande trädgårdstema eftersom mässan ligger i slutet av mars och då riktigt skriker kroppen efter grönska och ljus!
Vad ska man som utställare tänka på för att det ska bli en bra Bomässa för dem?
- Vi arrangerar Bomässor på 15 orter i Sverige och vårt fokus ligger på små och medelstora städer. Får man till ett bra deltagande så kan mässan säkra affärer för resterande år. Somliga säljer på plats medan andra refererar till och skapar ett nytt kundflöde till sina moderbutiker inne i city eller i regionen. De företag, som säljer större produkter och tjänster, bokar helt enkelt upp kundbesök för offert och jobb på sikt. En mässa är ett kul kraftgrepp - man ger lite av företaget och visar på sin kompetens, skapar förtroende och välvilja. Man sår helt enkelt - sen skördar man. Och så återkommer till hösten 2015 i Gävle och sedan är vi tillbaka i Sandviken lagom till våren 2016 för en runda till!
Rönngren Mark och Trädgård har varit med på Bomässan i Gävle sedan starten.
- Vi tycker att Bomässan varit en fantastisk möjlighet att få träffa både nya och gamla kunder och ser det som en viktig del av vår marknadsföring, säger Anders Rönngren.
Det låter spännande för oss i Gästrikland att lokala företag får den här möjligheten att marknadsföra sig!