Runt niotiden på fredagskvällen rullar de första bilarna in mot mål. Brinnande marschaller lyser upp på bägge sidor om vägen och lotsar ekipagen rätt, in på en för kvällen upplyst äng där parkeringsytan gott och väl räcker till. På en dryg timme har 50 veteranbilar hittat fram och lämnat in sina svarskort för rättning. Kvällen har deltagarna ägnat åt en bilburen frågesport. Med hjälp av en vägbeskrivning i text har de lyckats leta reda på de 13 kontrollstationerna i tur och ordning. Rutten har i år gått via innerstaden till Harkskär och tillbaks längs en sju mil lång sträcka. På väg mot målgången passeras ett medialt uppmärksammat äppelträd, de gamla arbetarbostäderna i kvarteret Albion, Järvstabyn och träkyrkan i Bomhus med sin fjällbeklädda fasad. Frågorna har varit av blandad karaktär och berört ämnen såsom runstenar, stridsvagnshinder, batteritillverkning och spårvägsutbyggnad.
Slutligen rullar så bilarna alltså in i Vårvik där funktionärerna och krögarparet Reitan hälsar välkomna. Folkskaran växer och serveringen fylls snart av hungriga bilentusiaster. En hop står fortfarande utanför och gnuggar geniknölarna inför utslagsfrågan. När alla har kommit i mål tar rallyledningen till orda och presenterar de rätta svaren för de ca 160 deltagarna. Detta följs av en prisutdelning till vilken Swedol och Perssons Resor har bidragit.
Det konstateras att konkurrensen om förstapriset är hård då två lag slutligen hade alla rätt. Utslagsfrågan blir avgörande och segrande ur tävlingen går därmed Sten Hammarströms lag som åker i en Chrysler Imperial från 1957 med Caroline Hammarström bakom ratten. Till tvåa koras Thomas Johanssons lag som för kvällen färdas i en Ford F2 av 1950 års modell.
Närmare elvasnåret var det så dags för hemfärd efter en lyckad kväll med mullrande motorer och kluriga tankenötter i goda vänners lag. Intresset riktas redan nu mot Mörkerkörningen nästa år då tillställningen firar 25-årsjubileum. Som vanligt anordnas evenemanget den tredje fredagen i september. Det finns alltid ett ljus i höstmörkret.