- Både besökare och utställare har frågat efter en höstmässa och när det uppstod möjlighet att lägga en Bomässa i Sandviken så nappade vi på det, säger Dennis Roskvist, VD på Compass Fairs som anordnar Bomässor i hela Skandinavien. Det finns potential för både vår- och höstmässa i Gävleregionen!
Bomässan är ett utmärkt tillfälle för regionens företagare att få visa upp sig för en intresserad publik. Att publiken är intresserad bevisas av att mässan inte är gratis för besökarna! Har man inte fått en fribiljett av något av företagen som ställer ut så får man betala entré, vilket garanterar att det är motiverade och intresserade besökare som kommer.
Bomässan i Sandviken bjuder också på några nyheter.
● Trolleriskola för barn
● Matte & Willy, kända från Bygglov, kommer att vara på Bomässan under en av dagarna. De kommer att köra dundersuccén ”Handy Girl” där 4 tjejer tävlar i olika uppdrag och moment. Bomässan har kört tävlingen på alla höstens mässor (2014). Vinnaren blir utsedd till Gävleborgs ”Handy Girl” och vinner fina priser.
● Matte och Willy kommer även att göra två framträdanden/föreläsningar med snickartips där besökarna kommer att kunna lämna in sina frågor och få dem besvarade.
- Mässans status är bra och intresset är stort! säger Dennis Roskvist, som också är projektledare för årets Bomässa. Vi jobbar för att få en lokal mässa som ska engagera Sandviksborna.
Är det något mer som ska locka utställare till Bomässan i Sandviken?
- Vi har ett erbjudande till företagen att om de bokar minst 12 kvm så bjuder vi på två biljetter till valfri Brynäs hockey eller SAIK bandy hemmamatch i grundserien under våren, säger Dennis Roskvist. Erbjudandet gäller för bokning senast 31 januari.
Vad ska man som utställare tänka på för att det ska bli en bra Bomässa?
- Vi arrangerar Bomässor på 15 orter i Sverige och vårt fokus ligger på små och medelstora städer, säger Dennis Roskvist. Får man till en bra monter så kan mässan säkra affärer för resten av året. En del av utställarna säljer på plats medan andra h skapar ett nytt kundflöde till sina butiker. De företag, som säljer större produkter och tjänster, bokar helt enkelt upp kundbesök för offert och jobb på sikt.
- En Bomässa är en kul kraftinsats för företaget där man ger en bild av sitt företag och visar på sin kompetens, skapar förtroende och positiva vibbar, säger Dennis Roskvist. Man sår helt enkelt och sen skördar man.
Rönngren Mark och Trädgård har varit med i alla år och finns också på plats i Göransson Arena.
- Vi har fått väldigt bra respons från besökarna på Bomässan så det var ett enkelt val att även finnas med på vårens Bomässa i Sandviken, säger Anders Rönngren, VD på Rönngren Mark & Trädgård. Dessutom måste vi vara med och försvara vår utmärkelse som bästa monter under förra årets mässa!
Hjältevadshus var med förra året för första gången och deras representant Mikael Nilzon i Gävle var väldigt nöjd med utfallet.
- Jag hoppas att vi kan vara med i vår också men det är inte klart än med avtalet, säger Mikael Nilzon. Man får möjlighet att bygga varumärket och man får kontakt med nya kunder, vad mer kan man önska?
Bra Fönster är med för fjärde gången på Bomässan, De säljer fönster i första hand för utbyte av befintliga och inklusive montage. Elisabeth Skoog är väldigt nöjd med utfallet.
- På senaste Bomässan fick vi många bokningar av besök som resulterade i 15-20 offerter varav en tredjedel blev affär, säger Elisabeth Skoog. Dessutom får vi tillfälle att visa upp våra kompositfönster för nya kunder och till det blir det fler kundbesök till vår fönsterbutik på Kryddstigen.
Var med du också och skapa stämning på bomässan!

Bomässan är en ambulerande mässa med lokala aktörer på temat bygga och bo. Företaget utgår från Jönköping och engagerar totalt 14 städer i mässorna, där människor möts och relationer skapas. Med ett levande ”skyltfönster” på mässan skapas en god grund till nya värdefulla kontakter för såväl er som företagare som för våra besökare. Det gillar vi.