Reaktionen var. Någon av de kräsnaste låtsades som det inte dög, men när de fick höra upplevelsebeskrivningen ändrade de uppfattning:
– först en medicinal smak av torkade äpplen som går mot calvadosflamberad njursauté och därefter kommer en våg av bittersöt tobak, som i eftersmaken övertas av tropiska, torkade frukter som använts vid marinering av brässtuvning.
Vid jämförelsen med den 14–årige Arran, som serverades som matdryck, ansågs Arran ”godare”!
En ny medlem – Bengt Landen presenterades och fick GWS’ klubbmärke.
Krögaren Daniel Söderström berättade om aftonens måltider och drycker. Dessutom presenterade han sin trevliga personal.
Efter att Gunnar Herdin läst bordsbönen på engelska lät vi oss väl smaka av kycklingsoppan. Margareta Herdin hade som vanligt pyntat bordet, den här gången med vackra skotskrutiga löpare. Hugo Minell, som fått låna kilten av Ingemar Giös, berättade något om innehållet i sporran (midjeväskan) samt var skian dub (kniven) skall sitta, nämligen i strumpan.
Mats Sjöström sade några ord om säckpipans historia och funktion. Säckpipan har tidigare haft en betydligt större utbredning utanför Skottland. Förmodligen fick säckpipan sin nuvarande form under medeltiden. Spelpipan har en hålfördelning som ger en mer begränsad skala än vad som används vid andra typer av flöjtinstrument. Sidopiporna (borduner) fungerar som ackord och säcken ger en kontinuerlig lufttillförsel och dessutom resonans.
Därefter fortsate det med kvällens clou, att skära upp Haggis. Efter maten berättade Hugo Minell om varför vi firar Robert Burns och vem han var.
Avslutning
Kvällen fortsätter med traditionsenligt program där Ingemar Giös höll talet till kvinnan och Ritva Fridell talet till mannen. Det hela avslutade med att sjunga Auld Land Syne, som Mats Sjöström ackompanjerade med säckpipa.
Stämningen var hög och alla tog på nytt upp alla sångerna - och någon mer - mycket samstämmigt och vackert.

Hugo Minell

Robert Burns (1759-1796) firas som en av Skottlands största poeter, känd främst för att skildra kärleken, livets njutningar och orättvisor.
Han växte upp som äldste sonen i en fattig bondefamilj. Fadern tillhörde en religiös sekt som lade stor vikt vid läskunskap. Robert lärde sig därför tidigt att lära sig läsa och skriva. Redan som tonåring blev han förälskad, i tur och ordning, med varenda jämnårig flicka i bygden och skrev också ett kärlekspoem till var och en.
I slutändan skrev han ett poem där alla fanns med som ett kollektiv. Senare – som mogen man – blev han djupt förälskad i en kvinna. En förälskelse som skulle vara livet ut. Vid första frieriet sade fadern nej men efter många år, efter att han slagit igenom som poet och flyttat till Edinburgh, accepterade fadern äktenskap.
Robert hade ofta dubbla relationer, så även när han hade ingått äktenskap. Han hade 14 barn av vilka 5 inom äktenskapet. Man kan skönja i hans poesi att han nog inte alltid mådde så bra i sin situation

Del ur ett POEM:
Och gott öl har gjort mig så arm som jag är,
och haft mig att komma min piga för när
för gott öls skull i stocken jag stod
med gott öl håller jag upp mitt mod.

Robert Burns flyttade sedan till Edinburgh, när han var accepterad poet. Trots sin lätthet att umgås och föra sig i alla kretsar kände han aldrig någon tillhörighet med den societet som bjöd in honom, utan han sökte sig i stället till enklare dryckesslag.
Del ur ett POEM:
En lustig tiggarflock, som satt i Nansies krog vid brasan,
drack upp sin sammantiggda skatt av lump till sista trasan.
De klunka och dunka i bänkarna med stop,
de skåla och skråla och skratta allihop.

Så småningom kallade hembygden honom tillbaka och Robert mottogs med öppna armar. Efter en kort tid som jordbrukare slår skördarna fel och Robert blir tvingad att söka tjänst och blir tullbeskattare. Som framgår av tidigare poem var han glad i öl och dog så småningom till följd av dryckenskap.
ROBERTS OMVÄRLD
Några av samtida kulturpersonligheter var Mozart, Bellman, Gustaf III, och Goethe.
I Skottland var det nu fred efter att Engelmännen. 1745 avlutades klanhövdingarnas makt genom ett blodigt slag som efterföljdes av en etnisk rensning. Nu fanns konflikterna utanför Skottland. Först stred britter mot fransmän om kolonierna och sedan kom det Amerikanska frihetskriget och vid sin död pågick fortfarande Franska revolutionen.
Som tullbeskattare fick Burns beslagtaget gods som en del av arvodet. En gång bestod arvodet av fyra kanoner vilka han skänkte till revolutionsrådet i Paris. Detta höll på att kosta honom jobbet.
I befrielsekrigen ställdes inte bara krav på oberoende och social rättvisa. Tidigare fanns en social kontroll inom och utanför olika samhällsskikt, men nu började man även ställa krav på individuell frihet. Inom de akademier och universitet som började växa fram handlade det inte längre om dogmatisk kunskap utan också om att tänka självständigt och ifrågasätta.
I Roberts poesi fanns detta: Fragment ur ett POEM – En kung kan adla en och var – men nämna ut till ärlig karl – jag tror han låter bli sånt – den stolta känslan av sin kraft är högre rang än allt sånt.
Teknik och vetenskap börjar utveckas. Det första ångmaskindrivna fordonet byggs. Batteriet utvecklas. En skotte uppfinner tröskverket en annan skotte formulerar en geologisk modell som lägger grunden till dagens geologiska synsätt.
Som avslutning på presentationen spelar Hugo (flageolett) och Mats Sjöström (säckpipa) Loch Lomond. En visa vars melodi härstammar från medeltiden men texten från tiden då klanerna upplöstes. Skottland lämnar feodalismen och går mot nya ideal.