1. Osams med kund om uppdraget

Många företagare kommer till mig när kunden vägrar att betala och där man inte hade kommit överens om avtalsvillkoren innan uppdraget utfördes. Men här behöver inte ni hamna om ni låter upprätta ordentliga avtal som ni kan använda varje gång ni får ett nytt uppdrag. Era egna avtalsvillkor: ”Företaget ALLA GREJER AB:s Allmänna Villkor”. Då kan ni bara hänvisa till dem i varje offert och när kunden accepterar er offert så har kunden också accepterat era villkor. Jag hjälper er gärna med detta.

2. Bortkastade reklampengar på oskyddat varumärke

Ett företag som kontaktade mig hade börjat sälja in sina produkter i Sverige och spenderat pengar på marknadsföring och reklamartiklar för att sedan få en kalldusch från Patent och Registreringsverket (PRV). Loggan nekades skydd då den inte uppfyllde de juridiska kraven för ett registrerbart varumärke. Vi löste dock det med att lämna in ett välskrivet svar på PRV:s föreläggande. En annan hade sökt varumärkesskydd vid PRV trots att man också planerade att lansera produkterna i Europa. Här hade man sparat lite pengar på att söka vid varumärkesmyndigheten för EU i Alicante direkt då man skulle ha fått skydd för hela EU inklusive Sverige. Funderar man dessutom på att lansera sina produkter utom EU så är det viktigt att ha rätt varumärkesstrategi minst 6 månader innan lansering. Strategin bör vara direkt kopplad till varumärkesjuridiken.

3. Tvist med anställda

Om företaget är kollektivanslutet så hör alltid med facket innan ni avskedar en anställd eller försämrar arbetsvillkoren. Mindre företag är ofta inte kollektivanslutna och kan behöva bolla frågor med en jurist innan man utför dramatiska förändringar bland de anställda.

4. Osämja mellan delägare

Det är inte ovanligt att delägare kan bli irriterade på varandra för att man har olika åsikter om hur företaget ska drivas. Arbetsfördelningen kanske inte har reglerats ordentligt eller hur aktierna ska värderas vid utköp. Ta inte det osäkra före det säkra utan ha rätt delägaravtal på plats.

5. Förlorad rättighet

Det är lätt hänt att IT-konsulter säljer rättigheterna till sina egna basmoduler där kunden får en tilläggsmodul. Kunder vill gärna säkra upp alla rättigheter till tilläggsmoduler såväl som basmodulen. Om du som IT-konsult i ett avtal lovar bort alla rättigheter och koder till en produkt så kan produkten inte säljas till andra kunder. Då blir det svårt för IT-företaget att överleva om man inte har andra produkter (där rättigheterna är intakta) att sälja. Jag råder er här vänligt men bestämt att komma till mig så att jag får titta på era avtal. Liknande gäller för företag som i olika sammanhang berättar öppet om nya tekniska lösningar man har kommit på. Utan sekretessavtal blir det svårt att bevisa att någon har yppat något som det var tänkt skulle hållas hemligt. Ännu värre blir det då om motparten helt sonika tar idéen och försöker sälja in den till en potentiell samarbetspartner. Med ett sekretessavtal kan du åtminstone bevisa att ni hade pratat om det och att det är ett brott mot sekretessavtalet att föra informationen vidare.

För juridisk rådgivning och stöd, kontakta mig, Nina Barzey på Bsmart Legal Juristbyrå: info@bsmartlegal.com och Telnr: 0725 311 118, http://www.bsmartlegal.com