Jag håller till viss del med, tittar man på de stora titlarna så har det mesta av vad jag såg fram emot flyttats till den första halvan av nästa år. Men det är knappast att jag suttit utan något att spela, njuta av och sjunka ner i. Det har alltid funnits nya intressanta spel, oavsett om det handlar om årets mest positiva överraskning för egen del; Middle-Earth: Shadow of Mordor, eller en ny säsong av ett Telltale-spel. Och utöver det har indiescenen, sin vana trogen, även detta år levererat visioner och nytänk till en bransch som lite för ofta handlar om en tyst man med ett vapen.

Vi har haft ett år där både getter och bläckfiskar känts mer relevant än Aiden Pearce i Watchdogs, där Towerfall-matcher solklart vunnit soffhängsslaget och där Shovel Knight med bekant formel bjudit upp till fest som om det var 1989.

Det jag landar i är att vi troligtvis inte kommer se ett riktigt dåligt spelår under en överskådlig framtid. Det finns för många faktorer som talar för tv-spel som bransch idag. Visst, 2014 är långt ifrån lika starkt som fjolåret – men 2013 var något i hästväg. Klimatet vi hamnat i tack vare indievågens verkliga intåg känns som upptakten till en riktig guldålder. 2014 kommer med största säkerhet aldrig bli ihågkommet som ett jättebra spelår. Men att kalla det dåligt är synd med tanke på allt bra som faktiskt har släppts, och fungerar.

Anders Brunlöf
Svampriket.se